להגיע למצב של טיפול סיעודי, ללא כל סיוע פיזי או כלכלי, ולהרגיש לבד – אין דבר יותר מפחיד מזה. רבים מאלה במצב סיעודי אינם מודעים לזכויות רפואיות שהם יכולים להיות זכאים להן. לכולם יש זכויות רפואיות שיועצות למנוע מפגעים עלינו כאשר ניתן את הכלים הללו לרווחתנו כאשר אנחנו בזקנה או במצב רפואי קשה. במאמר הבא נתבונן בנושא הזכויות במצבים סיעודיים ונרחיב ככל הניתן.

מי מוגדר כחולה סיעודי?

הגדרת הסיעודי כחולה בהקשר זה נוגעת לשני מצבים שונים: מצב סיעודי נפשי – ירידה ביכולת המוחית המתבטאת בבלבול, ביקורת חסרה, קושי במציאת מיקום ושליטה, קושי בהתבטאות ובזיכרון המחייב השגחה על ידי צוות מקצועי. מצב זה מאופיין על ידי רוב חולי אלצהיימר ומחלות דמנטיות. מצב סיעודי פיזי – ירידה ביכולת הפיזית שמאתגרת את היכולת להתפקד באופן עצמאי יום יום. אחד הכלים הנפוצים והמקובלים ביותר להערכת מצב סיעודי הוא פעילות תפקודית. במבחן זה מתקיימת הערכת גורמי מקצוע על יכולת החולה לבצע שיש פעולות יום יומיות: קימה, ישיבה ושכיבה, הליכה, יכולת להתקלח ולהתלבש ולהתפשט, יכולת לאכול ולשתות לבד, ושליטה בפעולות של סוגרי הגוף. הביטוח הלאומי וחברות הביטוח הפרטיות גם הן משתמשים במבחן זה, כדי להעניק או לסרב לפצירה בתור חולה סיעודי.

זכויות החולה הסיעודי מהביטוח הלאומי

המוסד לביטוח הלאומי מספק תמיכה סיעודית לקשישים שאינם יכולים לתפקד באופן עצמאי. התמיכה כוללת כסף ושירותים תומכים, כמו שעות עבודה למטפל/ת בבית הקשיש הסיעודי, ימי ביקור במעונות יום לקשיש, שירותי כביסה, מוצרי היגיינה ושירות לחצן מצוקה המקושר למוקד חירום. הזכות לתמיכה וגובה התמיכה (על פי קריטריונים מסוימים) נקבעו על ידי ועדת הביטוח הלאומי וישנן 6 רמות שונות של תמיכה סיעודית, המתאימות למצבי חומרה שונים. המוסד לביטוח הלאומי מבצע בדיקות מחודשות ומעדכן את רמת התמיכה על פי מצבו התפקודי של הקשיש. תוכלו לפנות לביטוח הלאומי כדי לבקש את התמיכה ולמצוא את הטפסים. תהיו מוכנים לספק מסמכים רלוונטיים, כגון מסמכים רפואיים ואישור על הכנסות. חלק מהתמיכה מזכה גם בהנחות כמו ארנונה, חשמל ומים. במקרה של החולה עשוי להיות צורך בביצוע מבחן תפקודי.

זכויות חולים סיעודיים ממשרד הבריאות

אם חולה סיעודי חסר מקום ואין באפשרותו לכסות את הוצאות האשפוז במוסד סיעודי עקב מצב כלכלי קשה, ייתכן שיהיה זכאי למימון ממשרד הבריאות. עלויות האשפוז יחולו גם כן על המשפחה של החולה, וגובה ההשתתפות העצמית יקבע לפי הכנסות המשפחה. אנשים זקנים וסיעודיים שסובלים מבעיות פיזיות או נפשיות מסוימות ייכנסו תחת המיזם וזכאים לתמיכה כספית.

הזכות לשכירת עובד זר במטרה לטפל בחולה שסיעודי.

צריך להבדיל בין ילדים, לבני נוער שאינם בגיל פרישה ובגילאים מעל לפרישה. לכל קבוצת גיל יש קריטריונים שונים בכדי לקבל זכות להעסקת עובד זר לצורך טיפול סיעודי.

ילדים שעוברים בדיקות ומאומתים כסובלים מנכות מלאה יקבלו היתר לטיפול. בנוסף, מבוגרים שלא עברו את גיל הפרישה יכולים לבקש היתר בתשלום לקבלת שירותים מיוחדים מביטוח הלאומי. אם קשישים או מבוגרים מעל גיל הפרישה מעוניינים לבקש היתר לשם שימוש בעובד זר לסיעוד, עליהם לעבור בדיקת תפקוד ולהיות זכאים לגמלת סיעוד מביטוח הלאומי בגובה של 3 נקודות או יותר. קשישים מעל גיל 90 יכולים לקבל הקלות כספיות על פי תוצאות המבחן התפקודי. חשוב לציין כי ההיתר יינתן רק לחולים סיעודיים המתגוררים בביתם או בדיור מוגן שלא מעניק טיפול סיעודי, ולא למאושפזים במוסד סיעודי. בנוסף, השתתפות עובד זר במימון תחול על המטופל עצמו ומשפחתו, על בסיס אימות הכנסה. לבדיקת זכאות להיתר יש לפנות לביטוח לאומי. בכדי לבדוק זכאות להיתר, יש לפנות לביטוח הלאומי.

זכויות לקצבת סיעוד מהביטוח הסיעודי הפרטי

בנוסף לקבלת תמיכה מהביטוח הלאומי, רבים מבחרים לקבל ביטוח סיעודי פרטי כדי להיות מוגנים כאשר מצב סיעודי יגיע. המשכורת ותנאי הפוליסה של הביטוח הפרטי משתנים מאדם לאדם ויש תהליך מסוים יש לבצע בהתאם לזכאות לתמיכה. יש גם הבדלים בין ביטוח פרטי לביטוח לאומי בכדי לזכות. ייתכן שזה יסייע ליישם זכאות לביטוח הפרטי אבל ניסיון להשיג זאת מבטוחה הוא לא מספיק.

במקרה של תביעת ביטוח פרטי, יש לכם לפתח תיק תביעה ולכלול בו את המידע הרפואי הרלוונטי. כמו כן, לכם יידרש לבצע מבחן תפקוד לפני הגשת התביעה המתוכננת. מומלץ ללמוד על הנושא ולהימנע מטעויות נפוצות המביאות לפסילת התביעה, וגם לגשת לתביעה עם סיוע מצד מומחה בתחום תביעות הסיעוד, כמו עו"ד או חברה מתמחה. חברות הביטוח יכולות להיות מאוד מכוונות נגד התובעים ובעלי מומחיות יכולים לא להקפיד שלהם.

סיוע נוסף יוענק לחולים סיעודיים המיועדים לטיפול בשלבים מתקדמים, וחלקם הם ניצולי שואה, כדי לסייע להם בטיפול מקצועי ובתפקוד חיובי של כל חיי היום.

יכולות להיות שניצולי השואה יהיו זכאים לקבל עד 9 שעות סיעוד בשבוע מהקרן לרווחה של נפגעי השואה בישראל. אם אתם או אהוביכם נמצאים בקושי בפעילות היום-יום, יכול להיות הזמן לבקש זכויות כסיעוד פרטי. טיפול סיעודי הוא חם מאוד ועליכם לנצל את כל האפשרויות בכדי לקבל התמיכה כספית והעזרה אשר מגיעות לכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *